Een goed logistiek plan draagt bij aan een lagere werkdruk

Zorgmedewerkers zijn praktisch ingesteld. Is er een probleem dan lossen zij dat op. Dit leidt er vaak toe dat er binnen de contouren van het verpleeghuis op meerdere plekken hoekjes en bergingen zijn gecreëerd. Dit is in de jaren zo gegroeid. Met de beste intenties maar niet altijd efficiënt.

Het aantal meters dat een zorgmedewerker per dag loopt kan flink worden gereduceerd met behulp van een goed logistiek plan. Hierin worden de behoeftes van een team in kaart gebracht. Onderstaand een aantal aandachtpunten:

Goede zichtlijnen geven overzicht. Visueel contact stelt zowel bewoners als zorgmedewerkers gerust. Vaak zijn ‘goede zichtlijnen’ al een eis bij het ontwerp van een keuken in de woongroep. Door middel van een ‘schiereiland’ wordt voorkomen dat medewerkers met de rug naar de bewoners staan. Maar denk bij goede zichtlijnen ook aan tussenramen die vanuit de gangen zicht bieden op de gemeenschappelijke ruimtes, zichtlijnen naar de tuin of straat of een werkplek met een doorkijkfunctie.

Korte looplijnen zorgen ervoor dat zorgmedewerkers efficiënt kunnen werken. Door facilitaire ruimtes op een centrale plek binnen de woongroep te positioneren zijn hulpmiddelen en materialen altijd binnen handbereik. Vooraf wordt bepaald welke materialen waar worden gebruikt en hoeveel hulpmiddelen er maximaal op hetzelfde moment worden ingezet.

Voldoende bergruimte maakt het mogelijk tilliften, douchestoelen en andere materialen buiten het zicht van bewoners en bezoekers op te bergen. Dit betekent ook minder hindernissen op de gang en een minder institutionele uitstraling. Voor medewerkers is duidelijk waar de materialen staan en zij zijn niet genoodzaakt de woongroep onnodig te verlaten.

Een zogenaamde ‘doorloopberging’ (een berging met een toegangsdeur voor leveranciers en een interne deur naar de woongroep) ontlast de zorgmedewerkers omdat zij bij leveringen niet iedere keer worden gestoord. De leverancier kan zijn bestelling (bijvoorbeeld was) in de berging zetten en de medewerker kan deze opbergen op een moment dat het uitkomt.
Bij een goede positionering van de berging kan de leverancier zijn werk doen zonder enkele ruis te veroorzaken op de woongroep.

Vragen die u zichzelf kunt stellen zijn:

  • Welke materialen willen zorgteams binnen handbereik hebben?
  • Welke materialen kunnen centraal worden opgeborgen, of per verdieping?
  • Met welke materialen kunnen teams samenwerken?
  • Is het mogelijk het voorraadbeheer te combineren?
  • Hoeveel hulpmiddelen worden er maximaal tegelijkertijd gebruikt?

Ik ben benieuwd naar waar u optimalisaties ziet in de logistiek van het verpleeghuis!

Over de auteur
Linda Vermeer
Author: Linda VermeerEmail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Linda Vermeer heeft ruim 15 jaar ervaring met projecten op het gebied van zorg en welzijn, vastgoed en facilitair. Bij Van Aarle De Laat is zij verantwoordelijk voor strategische vraagstukken, conceptontwikkeling en planvorming. Zij is kennisdrager voor de thema’s Programma van Eisen en Facilitair & Logistiek. Huisvestingsconcepten op basis van belevingsgericht ontwerp hebben haar speciale aandacht.

Bezoek Van Aarle De Laat op Facebook Bezoek Van Aarle De Laat op LinkedIn

 

Van Aarle De Laat BV
Beemdstraat 22
5652 AB  Eindhoven

Openingstijden kantoor:
maandag t/m vrijdag van 08.30 - 17.00 

Telefoon: 040 - 25 92 700